Z času na čas si každý ponadáva na svojho šéfa. Ak ste ale toho svojho poznali skôr, ako sa dostal do vedúcej pozície, pričom Vás dokáže inšpirovať jeho napredovanie, nechajte sa ním viesť na ceste za vlastným úspechom. Možno sa nevypracoval vďaka šialeným ambíciám a nadmieru vydanej energii, iba urobil pár vecí inak ako väčšina, prípadne poznal lepšie spôsoby. Či už chcete uspieť v tej práci, ktorú robíte, alebo si plánujete založiť s.r.o., zamyslite sa, čo robí Váš šéf inak a prečo je taký úspešný. V nasledujúcich riadkoch predstavíme niekoľko tajomstiev úspešného biznismena.
1. Nebáť sa ukázať v horšom svetle
Týmto nechceme tvrdiť, že úspešný človek sa má na verejnosti prezentovať zle a správať sa arogantne. Musíte si ale uvedomiť, že ak chcete uspieť, je nutné popasovať sa s konkurenciou. Pri tomto bude potrebné neraz vyjadriť svoj názor nahlas, no tiež uznať, keď je čas posunúť sa ďalej. Pokiaľ bude Váš názor zdiskreditovaný, nedržte sa hlúpo svojho presvedčenia. Dobrý podnikateľ sa netrápi príliš tým, čo si o ňom ľudia myslia. Správa sa podľa najlepšieho vedomia a svedomia, pričom mu nevadí, ak sa pri nejakej príležitosti neukáže práve v takej podobe, ako očakáva väčšina. Pokiaľ si uvedomí, že sa uberá zlým smerom, o zmene sa rozhodne sám a nedá si to nikomu vsugerovať. Mnohí robia práve tú chybu, že ak sa podniková myšlienka vymkla bežným plánom, strácajú drahocenný čas, aby ju vrátili na pôvodné miesto. Takto sa ale biznis nerobí, pretože úspech sa formuje a nedá sa naplánovať.
2. Prínos pre ďalšie osoby
Stručne povedané, úspešný podnikateľ nehovorí iba o sebe a svojich potrebách. Rozhodli ste sa, že založenie živnosti z Vás spraví boháča? V poriadku! Načo ale o tom hovoriť, keď to môžete dokázať? Pri budovaní mena firmy Vaše ciele zväčša nikoho nezaujímajú. Je nutné, aby bolo ihneď jasné, čo daný biznis prináša spoločnosti. Skúste hovoriť o výhodách pána, ktorý sedí na druhej strane stola. Či už ide o zamestnancov alebo klientov, treba ísť do toho s čistým štítom. Ak chcete naozaj uspieť, vcíťte sa do osoby stojacej proti Vám. Predstavte si, že ste ona a nebojte sa byť sebeckým. Aké výhody by ste si ponúkli? Ste úprimný? Pokiaľ dokážete presvedčiť dôveryhodnými argumentami samého seba, že postupujete voči druhým korektne, budete ešte úspešnejší a ukážu sa Vám nové riešenia.
3. Vyváženosť chvály a kritiky
Konštruktívna chvála aj kritika dokážu ľudí motivovať rovnako. Je však dôležité, aby bol ich pomer vyvážený. Za žiadnych okolností neuprednostňujete niektorých z radu svojich zamestnancov, kým iných neustále prehliadate. Každý si zaslúži svoju šancu. Ani s chválou to však netreba preháňať. Je nutné, aby dotyčný, ale aj ostatní vedeli, že keď chválite, tak je to naozaj zaslúžené. Takto si to budú oveľa viac vážiť. Snažte s správne rozložiť pochvalu i kritiku. Dôležité je správne načasovanie.
4. Motivujte svojich zamestnancov odmenami
Úspech nedosiahnete tak, že si kúpite najnovší model drahého auta, kým zamestnancom sa objavuje na výplatnej páske mesiac čo mesiac minimálna mzda. Aj s odmenami to u nich vyzerá ako cez kopírovací papier? Toto môže viesť k tomu, že prejdú ku konkurencii, prípadne začnú svoju prácu flákať. Človek potrebuje motiváciu a čo nás naštartuje lepšie ako finančná vzpruha? Nebuďte preto skúpy a dajte ľuďom pod Vami, čo si zaslúžia.
5. Priateľské vzťahy s konkurenciou
Ide o základné pravidlo, pretože na intrigách a nenávisti nemôžete budovať dlhotrvajúci úspech. Berte to tak, že konkurencia Vás posúva vpred. Nechajte sa ňou v niektorých smeroch inšpirovať a komunikujte s ňou zdvorilo. Z niektorých konkurenčných firiem sa môžu dokonca stať Vaši obchodní partneri. Ak porastie ich podnikanie, porastie aj to Vaše. Pokiaľ ale necháte svoju firmu padnúť pod tlakom rivality, zbytočne premrháte svoj talent. Možno sa Vám nebude zdať vhodné, aby ste nechali konkurenta pobehovať po svojom podniku a prezrádzali mu vlastné tajomstvá. Nie je to však iba o dôvere, ale aj Vašej šikovnosti. Vždy povedzte iba toľko, aby ste vyzerali zdvorilo a dôveryhodne, no neohrozili tým vlastný biznis.
6. Obklopujte sa múdrymi ľuďmi
Určite si nemyslíte, že ste najchytrejší na svete. Ak áno, tak potom sa asi niekde stala chyba. Nebráňte sa tomu, aby ste sa obklopili ľuďmi, ktorí sú intelektuálne vyspelejší a majú viac skúsenosti ako Vy. Vďaka nim môžete rozšíriť svoje podnikanie do ďalších oblastí a posunúť sa znova o úroveň vyššie.
7. Nepozerajte sa iba na peniaze
Keď už ste sa rozhodli založiť živnosť, nemalo by to byť iba kvôli peniazom. Je nutné si uvedomiť, že neraz pôjdete i do mínusu. Podnikanie je ťažký chlebíček, kedy sa musíte spoliehať najmä na seba. Financie sú iba jednou stranou podnikania, svoju pozornosť však sústreďte aj na pôžitok, ktorý prináša. Myslíte si, že máte podnikateľský nápad, s ktorým by ste dokázali uspieť a najmä svetu niečo priniesť? Nech sa páči, oddajte sa tomu a skúste, ako to bude fungovať.
Hovoríte si, že uvedené Vám neprinieslo nič nové? Ide o verejné tajomstvá, ktoré poznajú všetci? Prečo teda ešte stále sedíte na svojej kancelárskej stoličke a nejdete si za svojím snom? Najdôležitejšie je urobiť prvý krok a nebáť sa zariskovať. Držíme palce!
Foto: © [elnariz] / Dollar Photo Club