Akými fázami si firma prešla od svojho vzniku až po súčasnosť?
V absolútnych začiatkoch sme chceli celý projekt postaviť na princípe mikro-energetických transakcií s využitím technológie blockchain. Našťastie sme si veľmi rýchlo uvedomili, že na to ideme z opačného konca a že náš nápad musíme v prvom rade nastaviť, otestovať a doladiť v bežných podmienkach. Energetická optimalizácia je komplikované odvetvie aj bez blockchainu, hoci si stále myslíme, že výhody tejto technológie majú v energetike svoje uplatnenie. Ak sa niekedy v budúcnosti táto technológia osvedčí, jednoducho na ňu preklopíme už odskúšané a zabehnuté funkcionality.
Dnes sa sústredíme naozaj iba na niekoľko základných produktov, resp. riešení, ktoré máme technologicky vyladené a vieme ich nasadzovať rýchlo a celoplošne. Ide najmä o veľkokapacitné smart batériové úložiská a softvérové riešenia pre firmy, výrobcov elektriny alebo dodávateľov el. energie.
Tento rok by sme sa radi pustili aj do sektora domácností, kde by sme radi spustili ponuku menších štandardizovaných batériových riešení FUERGY v kombinácii s fotovoltikou a smart riadením výroby a spotreby energie. Tento sektor však vyžaduje komplexnejší a systematickejší prístup než ako to je pri firmách, ktorým navrhujeme riešenia na mieru. Finančné zdroje k dispozícii máme, musíme sa na to však pripraviť aj kapacitne.
Poučili ste sa doteraz na nejakých chybách, ktoré ste spravili, prípadne spravili by ste niečo inak? Skúste opísať.
Abecedne alebo podľa vážnosti? 🙂 Na začiatku sme mali možno trochu prehnané ambície. Boli sme presvedčení o tom, že keď máme výborný produkt, ktorý môže spôsobiť revolúciu v energetike všetci sa o nás pobijú. Prakticky ihneď sme sa pustili na medzinárodný trh a hľadali veľkého zahraničného investora. Bez hmatateľných výsledkov a reálnych inštalácií však bolo veľmi ťažké preraziť. Ak sme mali vtedy dnešné znalosti, tak by sme na začiatku venovali viac energie do inštalovania a pilotného testovania úložísk. Každá inštalácia je jedinečná a prináša nové typy problémov, s ktorými sa musíme popasovať. Zároveň nás to ale posúva vpred a zvyšuje náskok pred konkurenciou. Výsledky na konci dňa hovoria za všetko. Zákazník chce vidieť reálne čísla a úspešné inštalácie, nie sľuby a krásne vizualizácie.
Aké sú vaše ciele na rok 2023? Plánujete získať investície? Ak áno, o akú sumu pôjde a na čo bude použitá?
Naším cieľom je rásť, a to v každom smere. V roku 2023 by sme chceli zvýšiť počet inštalovanej kapacity batériových úložísk minimálne štvornásobne v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Rozširujeme tiež tímy v rámci všetkých oddelení a ako som spomínal, aj produktovú radu úložísk o riešenia pre domácnosti.
Chceme tiež rozbehnúť model EaaS vo veľkom, čo bude vyžadovať ďalšie peňažné prostriedky. Tie by už však šli výhradne na výrobu a inštaláciu batériových úložísk. Implementované riešenia, resp. náš podiel z dosahovanej success fee nám zabezpečuje stabilný príjem, s ktorým vieme (a budeme vedieť) bez problémov financovať chod firmy.
Konkrétne referencie FRUEGY už spustených projektov si viete pozrieť u nás na stránke.